بندرگاه حریره کیش شهری تاریخی در دل زمین
نوشته شده توسط : vavmusic

بندرگاه حریره کیش که یک شهر باستانی در حال اکتشاف است یکی از جذابرین مکانهای دیدنی این جزیره محسوب میشود که تعجب باستان شناسان را از لحاظ تکنولوژی و معماری پیشرفته آن زمان بر انگیخته است. از جمله شگفت انگیزترین بخش های آن کانال هاییست که از این در سواحل اطراف این جزیره حفر شده که حتی تا بعضی ساختمانهای داخل جزیره نیز امتداد دارد و جزیره را به دریا وصل کرده است.

یکی دیگر از جاذبه های معماری این شهر تاریخی مدرن شیرهایی است که در کف اتاق ها برای گرفتن شیره خرما احداث شده است و به آن گرده ماهی میگویند.

بندرگاه حریره کیش در بهترین مکان جزیره بنا شده است زیرا ارتفاع ساحل از دریا به ده متر میرسد و همچنین وجود صخره های بلند و دماغه ها مانند یک بندرگاه طبیعی عمل میکند. علاوه بر اینها ساحل شمالی جزیره آب نسبتا آرامتری نسبت به سایر بخش ها دارد.

خرید تور ارزان داخلی در تهران

تاکنون سه بخش از بندرگاه حریره کیش کشف شده که در ادامه با این قسمتها آشنا میشوید:

خانه اعیانی بندرگاه حریره کیش:

خانه اعیانی یادآور خانه‌های چندخانوار قدیمی در داخل فلات ایران و در شهرهایی چون یزد، اصفهان و کاشان است و یکی از نمونه‌های قدیمی مسکن جمعی در حاشیه خلیج فارس محسوب می‌شود. علاوه بر وسعت خانه و همچنین فضاهای مختلف و متنوع آن، کاشی های ستاره‌ای شکلی که در این خانه به دست آمده است، همانند کاشی هایی است که زینت بخش بناهای مهم ایلخانی ایران همچون تخت سلیمان و سلطانیه است. پیدایی این مقدار کاشی که یقیناً عنصر وارداتی به جزیره است نشان می دهد که این عمارت به یکی از ثروتمندان کیش تعلق داشته است.

بخش کارگاهی و صنعتی بندرگاه حریره کیش:

این مجموعه درست در کنار دریا ساخته شده و دارای معماری و فضاهای ناشناخته‌ای است. مجموعه کانال‌های افقی و زیرزمینی و چاه‌های متعدد در گوشه و کنار، مجموعه‌ی بسیار جالب و نادری را تشکیل می دهد که هنوز عملکرد آن‌ها روشن نیست، اما به نظر می‌رسد که ارتباط مستقیم، با فعالیت‌های صیادی (صید ماهی، مروارید و مرجان) داشته و برای دسترسی آسان‌تر به دریا احداث گردیده است. شاید هم بتوان فرض کرد که این راهروها و کانال‌ها راه‌های مخفی بوده است که در مواقع هجوم و حمله اهالی شهری می توانسته‌اند به طور اضطراری از آن ها استفاده کنند.

حمام بندرگاه حریره کیش:

این حمام که به گفته باستان شناسان یکی از قدیمیترین حمامهای کشف شده در ایران است 500 متر مساحت دارد و از صحن ها و بخش های متعددی ساخته شده است شامل دو خزینه کوچک و بزرگ در جنوب آن و سربینه و گرمخانه و تون حمام است که این بخش ها با راهروسرپوشیده ای از بخش اصلی حمام جدا شده است

باز شواهد این طور پیداست که این بنا حمامی خصوصی بوده و به صاحب مجموعه اعیانی تعلق داشته است.

خرید تور ارزان جزیره کیش





:: بازدید از این مطلب : 170
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: